5.A Vlastivěda
Týden 15. 6. – 19. 6.
Uteklo to a jsou před námi poslední týdny školního roku. Tentokrát se zaměříme na hodnocení. Celé pololetí jste pracovali, kromě jednoho měsíce dokonce ve velmi zvláštních podmínkách, kdy jste nedocházeli do školy a komunikovali jsme spolu jen na dálku. Někomu se dařilo líp, někomu hůř, každý vnímá situaci jinak. A vzhledem k tomu, že vždy hodnotím já, určitě teď nastal čas, kdy budete hodnotit i vy. Chtěla bych, abyste se zamysleli nad distanční výukou a napsali, jak byste ji ohodnotili. Dejte mi prosím zpětnou vazbu. A klidně mi můžete připojit známku, jakou byste mi dali – určitě ale napište proč. A klidně mi připište nějaký vzkaz nebo doporučení. Díky za spolupráci.
Můžou vám pomoct návodné otázky.
- Jak se mi dařilo zvládat učení?
- Zvládal/a jsem sám/a, nebo mi musel někdo pomáhat?
- Co mě nejvíc bavilo, jaké konkrétní úkoly?
- Co mě nebavilo?
- Co jsem se naučil/a?
- Co si odnáším do budoucna, co si budu pamatovat?
------------------------------------------------------------------------------------------------
Týden 8.6. - 12.6.
Téma: počasí a podnebí – s. 11 - přečíst
video: https://edu.ceskatelevize.cz/meteorologie-pocasi-a-klima-5e4424832773dc4ee4139d10
Týden 1. 6. – 5. 6.
Sametová revoluce
Uč. str. 49
Videa: https://www.youtube.com/watch?v=ms4dkoCythI
https://edu.ceskatelevize.cz/listopad-1989-a-pad-rezimu-5e442234e173fa6cb524aad3
Zeptej se rodičů nebo prarodičů na vzpomínky týkající se období Sametové revoluce. (Můžeš vyhledat nějaký článek, dokument o tomto období.) Odpovědi si zapiš
Otázka: Proč se této revoluci říká Sametová? – pošli
Týden 25.5. – 29.5.
Podívej se na video:
https://edu.ceskatelevize.cz/demokracie-5e441ee8d76ace2c451de026
https://edu.ceskatelevize.cz/totalita-5e441ee7d76ace2c451de013
https://edu.ceskatelevize.cz/cenzura-medii-5e441ac7f2ae77328d0a7047
Otázky (odpovědi si zapiš do sešitu):
Co je podle tebe nejhorší na životě v totalitě?
Zeptej se rodičů, nebo spíš prarodičů na nějakou osobní vzpomínku týkající se poměrů v Československu před rokem 1989
Týden 18. – 22. 5.
Období normalizace - učebnice – str. 46 – 48 (Název kapitoly Od totality k demokracii)
Úkol: Vyber si dvě otázky pod textem a odpověz na ně
Může Ti pomoct i video:
https://www.youtube.com/watch?v=ypd2hVH6gVI
https://www.youtube.com/watch?v=GS4mXRaIFfo
https://www.youtube.com/watch?v=wVggcvRhdFo
*Dobrovolný úkol – jak se jmenuje nová lávka v Písku u Václava a po kom je pojmenovaná, vyhledej si víc informací o tom, kdo byla ta osobnost
Týden 11.5. – 15.5.
Podívej se na videa a napiš si 3 informace, které Tě nejvíc zaujaly, když nebudeš něčemu rozumět, ať už to jsou slova nebo některé formulace či situace, ozvi se, vysvětlím
https://decko.ceskatelevize.cz/hvezdicky - díl Milada
(V učebnici je to kapitola Období komunistické vlády – s. 44, 45)
*Dobrovolný úkol – jak se jmenuje nová lávka v Písku u Václava a po kom je pojmenovaná, vyhledej si víc informací o tom, kdo byla ta osobnost
Týden 4. 5. – 7. 5.
V tomto týdnu si připomínáme výročí konce druhé světové války. Který den? Kolik let uplynulo od války?
- Přečti si kapitolu Konec druhé světové války (s. 41)
- Vyber si dvě z otázek pod textem a vypracuj písemně odpovědi do sešitu
- Pomoct může i video :
https://www.youtube.com/watch?v=Yv5CFjHQgbk
https://www.youtube.com/watch?v=371T-Db1rkk
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Týden 27. – 30. 4.
1) Pokračujte v úkolu z týdne 14.4. - 17.4. - pohledy z Evropy
2) Přečti si kapitolu z učebnice (případně zhlédni video):
* Smutný život za okupace (s. 36 – 38, může se lišit podle vydání), na str. 38 si vyber 1 otázku a odpověz na ni
* Boj proti nacistům (s. 39 – 40), na s. 42 si vyber z otázek 1 – 6 jednu a odpověz na ni
Otázky může pomoct zodpovědět i video:
https://edu.ceskatelevize.cz/druha-svetova-valka-5e441a93f2ae77328d0a6df9
Týden 20. 4. - 24. 4.
Pokračujte v úkolu z minulého týdne - pohledy z Evropy
Týden 14.4. – 17.4.
Vydej se do konce dubna na výlet po Evropě. „Navštívíš“ 5 libovolných zemí a napíšeš z nich pohled.
Pohled buď namaluješ (nebo případně můžeš pracovat s fotografiemi) a napíšeš, co zajímavého jsi v dané zemi viděl, slyšel, ochutnal, koho jsi potkal. Pracujete s reálnými fakty, tzn. že si vyhledáš informace. Můžete začít klidně se zemí, kterou jste zpracovávali ve formě lapbooku.
- kromě internetu a encyklopedie může pomoct i učebnice vlastivědy nebo https://edu.ceskatelevize.cz/predmet/prirodoveda-vlastiveda?stupen=1-stupen-zs&tema=evropa
Týden 6. 4. - 8. 4.
Pokračujte v práci na lapbooku.
Kdo by si chtěl zkusit kvíz, má možnost:
https://kahoot.it/challenge/dd33efe3-1635-4510-974b-5d8a1f7e9071_1585410745494
https://kahoot.it/challenge/dd33efe3-1635-4510-974b-5d8a1f7e9071_1585424895232
Týden 30.3. - 3. 4.
Vyber si jednu evropskou zemi, vyhledej si o ní co nejvíce informací a vytvoř lapbook. Práci si můžeš rozvrhnout i na příští týden, nebudu zadávat nový úkol.
V Tvé práci by se měly objevit tyto informace: poloha (přímořský stát, vnitrozemský, podle světových stran – na severu, jihu atd.), rozloha, počet obyvatel, hlavní město, úřední jazyk, vlajka, měna, vodstvo, povrch, památky, zajímavosti (např. národní jídlo).
Tip – kdo by chtěl, může připravit nějaké národní jídlo z evropské země, vyfotit a sdílet s námi
- Kdo by měl chuť, může pro ostatní vymyslet kvíz.
Týden 23. - 27.3.
Vyberte si nějakou historickou osobnost a vytvořte plakát, kde budou přehledně informace o dané osobě, obrázek (fotografie).
Vymyslete dvě otázky, které byste vybrané osobnosti položili.
Kdo nemá přístup k internetu, může využít učebnici. Případně pište, pomůžu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Týden 16. - 20.3.
Opakování
Zhlédnout Dějiny udatného národa českého – díly 97, 98, 99 – u každého si zapsat 2 informace, které Tě nejvíc zaujaly (napište si do sešitu název dílu a k němu ty informace)
97 – Kultura v meziválečném Československu
https://www.youtube.com/watch?v=80ImRC2ZW8E
98 – Velká hospodářská krize
https://www.youtube.com/watch?v=Z_4ygw2Ll24
99 – Mnichov
https://www.youtube.com/watch?v=wj7lXMDDCtw
Případně, kdo nemá možnost přehrát video, přečte si text v učebnici – kapitoly Jak se žilo v první republice? a Republika se hroutí – zapsat 2 informace