Hlavní rozcestí

5.A Vlastivěda

Romana Bláhová 19.4.2020

Týden 15. 6. – 19. 6.

Uteklo to a jsou před námi poslední týdny školního roku. Tentokrát se zaměříme na hodnocení. Celé pololetí jste pracovali, kromě jednoho měsíce dokonce ve velmi zvláštních podmínkách, kdy jste nedocházeli do školy a komunikovali jsme spolu jen na dálku. Někomu se dařilo líp, někomu hůř, každý vnímá situaci jinak. A vzhledem k tomu, že vždy hodnotím já, určitě teď nastal čas, kdy budete hodnotit i vy. Chtěla bych, abyste se zamysleli nad distanční výukou a napsali, jak byste ji ohodnotili. Dejte mi prosím zpětnou vazbu. A klidně mi můžete připojit známku, jakou byste mi dali – určitě ale napište proč. A klidně mi připište nějaký vzkaz nebo doporučení. Díky za spolupráci.

Můžou vám pomoct návodné otázky.

  • Jak se mi dařilo zvládat učení?
  • Zvládal/a jsem sám/a, nebo mi musel někdo pomáhat?
  • Co mě nejvíc bavilo, jaké konkrétní úkoly?
  • Co mě nebavilo?
  • Co jsem se naučil/a?
  • Co si odnáším do budoucna, co si budu pamatovat?

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Týden 8.6. - 12.6.

Téma: počasí a podnebí – s. 11 - přečíst

video: https://edu.ceskatelevize.cz/meteorologie-pocasi-a-klima-5e4424832773dc4ee4139d10

 

Týden 1. 6. – 5. 6.

Sametová revoluce

Uč. str. 49

Videa: https://www.youtube.com/watch?v=ms4dkoCythI

https://edu.ceskatelevize.cz/listopad-1989-a-pad-rezimu-5e442234e173fa6cb524aad3

 

Zeptej se rodičů nebo prarodičů na vzpomínky týkající se období Sametové revoluce. (Můžeš vyhledat nějaký článek, dokument o tomto období.) Odpovědi si zapiš

Otázka: Proč se této revoluci říká Sametová? – pošli

 

Týden 25.5. – 29.5.

Podívej se na video:

https://edu.ceskatelevize.cz/demokracie-5e441ee8d76ace2c451de026

https://edu.ceskatelevize.cz/totalita-5e441ee7d76ace2c451de013

https://edu.ceskatelevize.cz/cenzura-medii-5e441ac7f2ae77328d0a7047

Otázky (odpovědi si zapiš do sešitu):

Co je podle tebe nejhorší na životě v totalitě?

Zeptej se rodičů, nebo spíš prarodičů na nějakou osobní vzpomínku týkající se poměrů v Československu před rokem 1989

 

 

Týden 18. – 22. 5.

Období normalizace - učebnice – str. 46 – 48 (Název kapitoly Od totality k demokracii)

Úkol: Vyber si dvě otázky pod textem a odpověz na ně

Může Ti pomoct i video:

https://www.youtube.com/watch?v=ypd2hVH6gVI

https://www.youtube.com/watch?v=GS4mXRaIFfo

https://www.youtube.com/watch?v=wVggcvRhdFo

*Dobrovolný úkol – jak se jmenuje nová lávka v Písku u Václava a po kom je pojmenovaná, vyhledej si víc informací o tom, kdo byla ta osobnost

 

Týden 11.5. – 15.5.

Podívej se na videa a napiš si 3 informace, které Tě nejvíc zaujaly, když nebudeš něčemu rozumět, ať už to jsou slova nebo některé formulace či situace, ozvi se, vysvětlím

https://decko.ceskatelevize.cz/hvezdicky - díl Milada

Anebo do vyhledávače na youtube zadat Dějiny udatného národa českého padesátá léta, pak by Ti to mělo vyjet.
Ty Hvězdičky najdeš na čt déčko, díl Milada.

 (V učebnici je to kapitola Období komunistické vlády – s. 44, 45)

*Dobrovolný úkol – jak se jmenuje nová lávka v Písku u Václava a po kom je pojmenovaná, vyhledej si víc informací o tom, kdo byla ta osobnost

 

Týden 4. 5. – 7. 5.

V tomto týdnu si připomínáme výročí konce druhé světové války. Který den? Kolik let uplynulo od války?

  • Přečti si kapitolu Konec druhé světové války (s. 41)
  • Vyber si dvě z otázek pod textem a vypracuj písemně odpovědi do sešitu
  • Pomoct může i video :

https://www.youtube.com/watch?v=Yv5CFjHQgbk

https://www.youtube.com/watch?v=371T-Db1rkk

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Týden 27. – 30. 4.

1) Pokračujte v úkolu  z týdne 14.4. - 17.4. - pohledy z Evropy

2) Přečti si kapitolu z učebnice (případně zhlédni video):

* Smutný život za okupace (s. 36 – 38, může se lišit podle vydání), na str. 38 si vyber 1 otázku a odpověz na ni

* Boj proti nacistům (s. 39 – 40), na s. 42 si vyber z otázek 1 – 6 jednu a odpověz na ni

Otázky může pomoct zodpovědět i video:

https://edu.ceskatelevize.cz/druha-svetova-valka-5e441a93f2ae77328d0a6df9

 

Týden 20. 4. - 24. 4.

Pokračujte v úkolu z minulého týdne - pohledy z Evropy

Týden 14.4. – 17.4.

Vydej se do konce dubna na výlet po Evropě. „Navštívíš“ 5 libovolných zemí a napíšeš z nich pohled.

Pohled buď namaluješ (nebo případně můžeš pracovat s fotografiemi) a napíšeš, co zajímavého jsi v dané zemi viděl, slyšel, ochutnal, koho jsi potkal. Pracujete s reálnými fakty, tzn. že si vyhledáš informace. Můžete začít klidně se zemí, kterou jste zpracovávali ve formě lapbooku.

  • kromě internetu a encyklopedie může pomoct i učebnice vlastivědy nebo https://edu.ceskatelevize.cz/predmet/prirodoveda-vlastiveda?stupen=1-stupen-zs&tema=evropa

Týden 6. 4. - 8. 4.

Pokračujte v práci na lapbooku.

Kdo by si chtěl zkusit kvíz, má možnost:

https://kahoot.it/challenge/dd33efe3-1635-4510-974b-5d8a1f7e9071_1585410745494

https://kahoot.it/challenge/dd33efe3-1635-4510-974b-5d8a1f7e9071_1585424895232

 

Týden 30.3. - 3. 4.

Vyber si jednu evropskou zemi, vyhledej si o ní co nejvíce informací a vytvoř lapbook. Práci si můžeš rozvrhnout i na příští týden, nebudu zadávat nový úkol.

V Tvé práci by se měly objevit tyto informace: poloha (přímořský stát, vnitrozemský, podle světových stran – na severu, jihu atd.), rozloha, počet obyvatel, hlavní město, úřední jazyk, vlajka, měna, vodstvo, povrch, památky, zajímavosti (např. národní jídlo).

Tip – kdo by chtěl, může připravit nějaké národní jídlo z evropské země, vyfotit a sdílet s námi

  • Kdo by měl chuť, může pro ostatní vymyslet kvíz.

 

Týden 23. - 27.3.

Vyberte si nějakou historickou osobnost a vytvořte plakát, kde budou přehledně informace o dané osobě, obrázek (fotografie).

Vymyslete dvě otázky, které byste vybrané osobnosti položili.

Kdo nemá přístup k internetu, může využít učebnici. Případně pište, pomůžu.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Týden 16. - 20.3.

 

Opakování

Zhlédnout Dějiny udatného národa českého – díly 97, 98, 99 – u každého si zapsat 2 informace, které Tě nejvíc zaujaly (napište si do sešitu název dílu a k němu ty informace)

97 – Kultura v meziválečném Československu

https://www.youtube.com/watch?v=80ImRC2ZW8E

98 – Velká hospodářská krize

https://www.youtube.com/watch?v=Z_4ygw2Ll24

99 – Mnichov

https://www.youtube.com/watch?v=wj7lXMDDCtw

 

Případně, kdo nemá možnost přehrát video, přečte si text v učebnici – kapitoly Jak se žilo v první republice? a Republika se hroutí – zapsat 2 informace

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies