Hlavní rozcestí

5.A Český jazyk

Romana Bláhová 13.4.2020

 

Mějte se moc hezky, přeju zdraví a pevné nervy!

Vendula Bílková

 

Týden 15. 6. – 19. 6.

Uteklo to a jsou před námi poslední týdny školního roku. Tentokrát se zaměříme na hodnocení. Celé pololetí jste pracovali, kromě jednoho měsíce dokonce ve velmi zvláštních podmínkách, kdy jste nedocházeli do školy a komunikovali jsme spolu jen na dálku. Někomu se dařilo líp, někomu hůř, každý vnímá situaci jinak. A vzhledem k tomu, že vždy hodnotím já, určitě teď nastal čas, kdy budete hodnotit i vy. Chtěla bych, abyste se zamysleli nad distanční výukou a napsali, jak byste ji ohodnotili. Dejte mi prosím zpětnou vazbu. A klidně mi můžete připojit známku, jakou byste mi dali – určitě ale napište proč. A klidně mi připište nějaký vzkaz nebo doporučení. Díky za spolupráci.

Můžou vám pomoct návodné otázky.

  • Jak se mi dařilo zvládat učení?
  • Zvládal/a jsem sám/a, nebo mi musel někdo pomáhat?
  • Co mě nejvíc bavilo, jaké konkrétní úkoly?
  • Co mě nebavilo?
  • Co jsem se naučil/a?
  • Co si odnáším do budoucna, co si budu pamatovat?

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Týden 8. 6. - 12. 6.

1) Pravopisná cvičení – 123/26, 123/27

2) Inzerát - str. 135

- podívej se na inzeráty v novinách, na internetu, jak vypadají, co musí obsahovat?

Úkol: 135/14 - napiš, pošli

 

 

Týden 1. 6. – 5. 6.

Vlastní jména – přečíst si text na str. 136, poučku se šipkami na str. 137 – co jsou to vlastní jména? Jak je píšeme?

Cvičení 119/12

120/16 – správné řešení ke kontrole v souborech

Ozvěte se, jestli potřebujete s něčím pomoct, něco vysvětlit. Můžeme to probrat i na online hodině, tentokrát ve ČT v 10:00

 

      Dlouhodobé úkoly:

  • Číst si knížku, články v časopisech (všímejte si, jak je text postaven, co je na začátku, jak zvyšuje autor napětí, jaký používá jazyk – spisovný, nespisovný, přímou řeč, jak se orientujete v textu – jednoduché věty, nebo naopak složitá souvětí…)

 

Týden 25.5. – 29.5.

     1) Pravopisná cvičení – správná řešení vložím ve čtvrtek

  • uč. str. 118/10 - a, b, c
  • uč. str. 119/12

 

  • 2) Vypracuj PL přiložený v souborech – správné řešení vložím ve čtvrtek (stačí mi do konce týdne poslat jen odpověď na otázku v rubrice Moje okénko)

v ÚT v 10:00 se můžeme spojit online ze třídy

 

      Dlouhodobé úkoly:

  • Číst si knížku, články v časopisech (všímejte si, jak je text postaven, co je na začátku, jak zvyšuje autor napětí, jaký používá jazyk – spisovný, nespisovný, přímou řeč, jak se orientujete v textu – jednoduché věty, nebo naopak složitá souvětí…)
  • Referát – tento týden Tonda
  • Procvičovat si pravopis

 

 

Češtinu lze procvičovat online:

       https://www.nns.cz/blog/online-cviceni/

skolasnadhledem.cz

umimecesky.cz

mojecestina.cz

Možnost sledovat pořad UčíTelka na ČT2

 

Audioknihy, tipy na aktivity:

https://junior.rozhlas.cz/

 

Týden 18. 5. – 22. 5.

1) Vyplň pracovní list CJ PL 18.5.-22.5. - v souborech

2) Vymysli podobný příběh, jako je v PL, o dalším libovolném písmenu

3) Vyhledej si informace o svém jméně, jaký je jeho původ?

4) Pravopisné cvičení z PL – řešení vložím v pátek

5) Opakování – zopakuj si vyjmenovaná slova, přídavná jména (měkká, tvrdá, přivlastňovací´), zájmena

Kdybyste potřebovali pomoct, neváhejte se ozvat

Domluvili jsme se na online setkání – ÚT 10:00, ČT 10.00, odkaz stejný

      Dlouhodobé úkoly:

  • Číst si knížku, články v časopisech (všímejte si, jak je text postaven, co je na začátku, jak zvyšuje autor napětí, jaký používá jazyk – spisovný, nespisovný, přímou řeč, jak se orientujete v textu – jednoduché věty, nebo naopak složitá souvětí…)
  • Procvičovat si pravopis

 

 

Češtinu lze procvičovat online:

       https://www.nns.cz/blog/online-cviceni/

skolasnadhledem.cz

umimecesky.cz

mojecestina.cz

Možnost sledovat pořad UčíTelka na ČT2

 

Audioknihy, tipy na aktivity:

https://junior.rozhlas.cz/

 

Týden 11. 5. – 15.5.

1) Opakování – uč. s. 115/24, 117/3 – v pátek vložím správné řešení, podtrhni si případné chyby a napiš opravu

2) E-mail - napište mi, jak se vám daří, co děláte, co vás baví (štve), jak zvládáte školu, co čtete …

Pamatujte na náležitosti – oslovení, vlastní text, rozloučení - a hlavně pozor na gramatiku!!! :-)

Kdo nemá e-mail, můžete napsat dopis v ruce, vyfotit, poslat přes whatsapp. Ale většina z vás prostřednictvím e-mailu komunikuje, takže věřím, že se to povede.

 

      Dlouhodobé úkoly:

  • Číst si knížku, články v časopisech (všímejte si, jak je text postaven, co je na začátku, jak zvyšuje autor napětí, jaký používá jazyk – spisovný, nespisovný, přímou řeč, jak se orientujete v textu – jednoduché věty, nebo naopak složitá souvětí…)
  • Procvičovat si pravopis

12.5. v 10:00 - můžeme zkusit ještě jednou se vidět online, pošlu vám odkaz

 

 

Češtinu lze procvičovat online:

       https://www.nns.cz/blog/online-cviceni/

skolasnadhledem.cz

umimecesky.cz

mojecestina.cz

Možnost sledovat pořad UčíTelka na ČT2

 

Audioknihy, tipy na aktivity:

https://junior.rozhlas.cz/

 

 

Týden 4. 5. – 7. 5.

Zájmena

Učebnice – str. 115 – ONA, NAŠE, VAŠE

Úkoly: procvičuj si psaní zájmen mě x mně, s sebou x sebou (online cvičení, video škola v pyžamu)

Písemně:

1) Vymysli 2 věty, kde se píše sebou, 2 věty s sebou, 2 věty mě, 2 věty mně – pošli

2) V knížce (nějakém textu), kterou čteš, vyhledej 5 zájmen a urči jejich druh – pošli ke kontrole

      Dlouhodobé úkoly:

  • Číst si knížku, články v časopisech (všímejte si, jak je text postaven, co je na začátku, jak zvyšuje autor napětí, jaký používá jazyk – spisovný, nespisovný, přímou řeč, jak se orientujete v textu – jednoduché věty, nebo naopak složitá souvětí…)
  • Kdo má mít referát na přečtenou knížku, pošlete mi ho vypracovaný (viz požadavky, které máte u sebe) –  tento týden Davídek a Verča – můžete referát psát na PC nebo v ruce a pak mi to vyfotit a poslat e-mailem nebo přes WhatsApp

5.5. v 10:00 je v plánu online setkání na škole v pyžamu, není to povinné, jen to zkusíme

 

 

Češtinu lze procvičovat online:

       https://www.nns.cz/blog/online-cviceni/

skolasnadhledem.cz

umimecesky.cz

mojecestina.cz

Možnost sledovat pořad UčíTelka na ČT2

 

Audioknihy, tipy na aktivity:

https://junior.rozhlas.cz/

 

Týden 27. – 30. 4.

Téma: Zájmena

Učebnice str. 114:

  • psaní správných tvarů zájmen – mě x mně (skloňování zájmena já)
  • psaní s sebou x sebou

(v týdnu vložím video na školu v pyžamu, které by mohlo pomoct s vysvětlením)

Písemně:

  • 114/ 21, 115/23 – správné řešení vložím ve čtvrtek, zkontrolujte si, případné chyby napište do opravy
  • V knížce (nějakém textu), kterou čteš, vyhledej 5 zájmen a urči jejich druh – pošli ke kontrole

 

      Dlouhodobé úkoly:

  • Číst si knížku, články v časopisech (všímejte si, jak je text postaven, co je na začátku, jak zvyšuje autor napětí, jaký používá jazyk – spisovný, nespisovný, přímou řeč, jak se orientujete v textu – jednoduché věty, nebo naopak složitá souvětí…)

 

               

                   Češtinu lze procvičovat online:

       https://www.nns.cz/blog/online-cviceni/

skolasnadhledem.cz

umimecesky.cz

mojecestina.cz

Možnost sledovat pořad UčíTelka na ČT2

 

Audioknihy, tipy na aktivity:

https://junior.rozhlas.cz/

 

 

Týden 20.4. – 24. 4.

Téma: Zájmena

Učebnice str. 111 – uprostřed - druhy zájmen, můžete si je vypsat do sešitu (důležité je vědět, jaké druhy rozlišujeme, postupně se budeme učit je poznávat i bez přehledu, teď můžete pracovat s tabulkou, ale učte se je).

Pomůže video: https://www.youtube.com/watch?v=Kf3nxymBqKQ

Úkol:

1) Na str. 112/ v textu Nové kolo? Jsou vyznačená zájmena – urči jejich druh – pošli ke kontrole

2) V knížce (nějakém textu), kterou čteš, vyhledej 6 zájmen a urči jejich druh – pošli ke kontrole

3) Přídavná jména – test (ale nebojte se, není to zkoušení:-) – vkládám na školu v pyžamu, pošlu i odkaz na what’s app

4) Procvičujte pravopis

*Na školu v pyžamu vkládám i jden dobrovolný úkol

      Dlouhodobé úkoly:

  • Číst si knížku, články v časopisech (všímejte si, jak je text postaven, co je na začátku, jak zvyšuje autor napětí, jaký používá jazyk – spisovný, nespisovný, přímou řeč, jak se orientujete v textu – jednoduché věty, nebo naopak složitá souvětí…)
  • Kdo má mít referát na přečtenou knížku, pošlete mi ho vypracovaný (viz požadavky, které máte u sebe) –  tento týden Pepa – můžete referát psát na PC nebo v ruce a pak mi to vyfotit a poslat e-mailem nebo přes WhatsApp

 

Češtinu lze procvičovat online:

       https://www.nns.cz/blog/online-cviceni/

skolasnadhledem.cz

umimecesky.cz

mojecestina.cz

Možnost sledovat pořad UčíTelka na ČT2

 

Audioknihy, tipy na aktivity:

https://junior.rozhlas.cz/

Týden 14. 4. – 17. 4.

Zdravím vás!

Tento týden se bude hlavně opakovat.

1) Poslechněte si svou oblíbenou – českou – písničku. Zapište si její název do sešitu a vypište z ní aspoň tři přídavná jména  – tzn. jaké co je – určete, zda je příd. jméno měkké, tvrdé nebo přivlastňovací – pošli ke kontrole

Např. My ještě nejsme starý (Rybičky48) – přídavná jména: celý, promáčený, hodný, starý, zamilovaný, nešťastný, černá, šedá, nejistá- všechna tvrdá

2) Udělej online (nebo z učebnice) 2 cvičení zaměřená na přídavná jména – vypiš si do sešitu slova, ve kterých jsi případně udělal/a chybu

3) Vymysli 2 věty a urči v nich základní skladební dvojice - pošli ke kontrole

4) Vymysli si 2 souvětí (tzn. větný celek tvořený minimálně dvěma větami) - pošli ke kontrole

5) Opakujte si pravopis

- můžete zhlédnout video zaměřené na s/z: https://edu.ceskatelevize.cz/psani-s-a-z-v-predlozkach-5e442298e173fa6cb524acaa

      Dlouhodobé úkoly:

  • Číst si knížku, články v časopisech (všímejte si, jak je text postaven, co je na začátku, jak zvyšuje autor napětí, jaký používá jazyk – spisovný, nespisovný, přímou řeč, jak se orientujete v textu – jednoduché věty, nebo naopak složitá souvětí…)
  • Kdo má mít referát na přečtenou knížku, pošlete mi ho vypracovaný (viz požadavky, které máte u sebe) –  tento týden Fanda O. a Šimon (příští týden – Pepča) – můžete referát psát na PC nebo v ruce a pak mi to vyfotit a poslat e-mailem nebo přes WhatsApp

 

Češtinu lze procvičovat online:

       https://www.nns.cz/blog/online-cviceni/

skolasnadhledem.cz

umimecesky.cz

mojecestina.cz

Možnost sledovat pořad UčíTelka na ČT2

Audioknihy, tipy na aktivity:

https://junior.rozhlas.cz/

 

Týden 6. – 8.4

Zdravím všechny, tento týden máme kratší, od čtvrtka jsou velikonoční prázdniny:-)

I nadále platí, že i když jsme zavření doma, určitě zažíváte také mnoho zábavných a příjemných, prostě pozitivních věcí. Zkuste si každý den zapsat aspoň jednu věc, která vám udělala největší radost.

Zopakujeme si téma Věta jednoduchá a souvětí (větné vzorce teď dělat nemusíte)

  • Přečíst poučku na straně 105 v učebnici (označené šipkami)
  • Vypracuj na str. 106/ cv. 25 – pošli ke kontrole (základní skladební dvojice se určuje tak, že se ptám kdo co dělá – Např. Petr maluje. Kdo maluje? Petr. Co dělá Petr? Maluje.

Může Ti pomoct video  - cca do 12. minuty (neřeš souřadné a podřadné souvětí, to je pozdější látka)

https://www.youtube.com/watch?v=2-P18DEtRHg&feature=youtu.be

  • Opakujte si pravopis

      Dlouhodobé úkoly:

  • Číst si knížku, články v časopisech (všímejte si, jak je text postaven, co je na začátku, jak zvyšuje autor napětí, jaký používá jazyk – spisovný, nespisovný, přímou řeč, jak se orientujete v textu – jednoduché věty, nebo naopak složitá souvětí…)
  • Kdo má mít referát na přečtenou knížku, pošlete mi ho vypracovaný (viz požadavky, které máte u sebe) –  tento týden Tom (příští týden – Fanda O. a Šimon) – můžete referát psát na PC nebo v ruce a pak mi to vyfotit a poslat e-mailem nebo přes WhatsApp

 

Češtinu lze procvičovat online:

       https://www.nns.cz/blog/online-cviceni/

skolasnadhledem.cz

umimecesky.cz

mojecestina.cz

Možnost sledovat pořad UčíTelka na ČT2

Audioknihy, tipy na aktivity:

https://junior.rozhlas.cz/

 

 

Týden 30. 3. – 3. 4.

Přicházím s další várkou úkolů. I když jsme zavření doma, určitě zažíváte i mnoho zábavných a příjemných, prostě pozitivních věcí. Zkuste si každý den zapsat aspoň jednu věc, která vám udělala největší radost.

Úkoly:

1) opakování s/z a pravopisu vůbec - cvičení z učebnice (můžete mi poslat ke kontrole) nebo online

2)  napište si z učebnice na str. 109/ cv. 5 – v pátek vložím správné řešení, označte si případné chyby a napište si slova znova správně

3) reklama – přečtěte si teorii na str. 110 (šipky nahoře) a vytvořte reklamu na nějaký předmět, o kterém víte, jak funguje, který se vám líbí a který byste doporučili ostatním

- nezapomeňte na to, že právě reklama zboží prodává a manipuluje s lidmi, měla by zaujmout, být promyšleně zpracovaná, graficky zajímavá, formu reklamy nechávám na vás (svou práci vyfoťte a pošlete mi ji do konce týdne, kdo umíte pracovat s PC, můžete klidně vytvořit video, použít hudbu)

 4)   Vyplňte pracovní list 1– přiložený v souborech (dole na stránce pod úkoly)

      Dlouhodobé úkoly:

  • Číst si knížku, články v časopisech
  • Kdo má mít referát na přečtenou knížku, pošlete mi ho vypracovaný (viz požadavky, které máte u sebe) –  tento týden Erik a Míra (příští týden – Tom) – můžete referát psát na PC nebo v ruce a pak mi to vyfotit a poslat e-mailem nebo přes WhatsApp

 

Česštinu lze procvičovat online:

        https://www.nns.cz/blog/online-cviceni/

        skolasnadhledem.cz

        umimecesky.cz

        mojecestina.cz

Možnost sledovat pořad UčíTelka na ČT2

Audioknihy, tipy na aktivity:

https://junior.rozhlas.cz/

 

Doplňovačka 3.4. - správné řešení

S horským kolem, sundat z řidítek, kolo s rámem, olej z řetězu, kolečko z přehazovačky, sjíždět z kopce, výlet s kamarády, blatníky z plastu, sedlo s nápisem, s novými plášti, s pětiletou zárukou, vyjela z dopravního hřiště, výběr z osmi typů, vyndat z brašny, seskočit z kola, cyklotrasa z Třeboně, kalhoty s reflexními nášivkami, jezdit s helmou, vypustit z kola vzduch, kolo s navigací, vyjet z garáže

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

2. týden 23. – 27.3.

Učebnice

  • 100 / cv. 1 a cv. 3 (osnovu dělat nemusíte) – pište do sešitu, zkontrolujeme pak ve škole
  • 101/ cv. 8 – v pátek vám pošlu správně vyplněné ke kontrole (věřím, že si to nejdřív zkusíte vyplnit sami, abyste zjistili, kde máte rezervy) – označte si případné chyby a správně napište do opravy pod cvičení
  • 102 – vysvětlení gramatiky (označené šipkami, béžový obdélník)
  • procvičujte online cvičení zaměřené na psaní předpon s/z, psaní předložek s/z

(kdo nemá doma k dispozici počítač, ozvěte se, domluvíme se na individuálním postupu)

 

Češtinu lze procvičovat online:

https://www.nns.cz/blog/online-cviceni/

skolasnadhledem.cz

umimecesky.cz

mojecestina.cz

Možnost sledovat pořad UčíTelka na ČT2

 

  • Číst si knížku, články v časopisech
  • Kdo má mít referát na přečtenou knížku, pošlete mi ho vypracovaný (viz požadavky, které máte u sebe) –  tento týden  Nikča, Vanesska (příští týden Erik a Míra) – můžete referát psát na PC nebo v ruce a pak mi to vyfotit a poslat e-mailem nebo přes WhatsApp

Doplňovačka - vyplněná

Z dětství, se slepicemi, kvůli Vilémovi, bez hlavy, opálené nosy, v posteli, za švestkami, do stodoly, zrnka obilí, hrála barvami, za patami, předat dopisy tatínkovi, ve chvíli, nad poli, v lesích, o traktoristovi, za uhlím, na hrázi, na jitroceli, dostihy v Chuchli, vedle soli, v pytlích, nad pěstiteli, s pštrosy, kolem rákosí, dva lvi, hlízy jiřin, o hokejistovi, se šimpanzi, na pánvi, pod drahokamy, pod koly, střepy skla, při chůzi, v nouzi

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Milí rodiče, milí moji páťáci,

tento týden přicházím s prvními úkoly. Je třeba vyladit formu, která nám všem bude vyhovovat. Myslím, že je důležité, abychom všichni zůstali v klidu a věděli, že se svět nezboří, když se něco nestihne udělat hned teď. Pište si do sešitů na dané předměty, nebo na papíry, které si zakládejte, vypracovávejte úkoly, pište si k nim poznámky, otázky, komentáře, malujte obrázky, cokoliv vás napadne.  Až přijde čas, projdeme si je společně. Některé úkoly lze posílat, určitě vám dám zpětnou vazbu. A v případě jakýchkoliv dotazů mě neváhejte kontaktovat. S dětmi vytvořím skupinu na WhatsAppu, kdo nemá, může mě kontaktovat jinak, dám vědět, co se děje. Úkoly vždy najdete tady na webu.

Věřím, že všechno společně zvládneme a tento způsob výuky nás bude bavit. Těším se, až se zase sejdeme ve škole.

Konzultace mám nyní od 10 do 12 hodin, v této době mě na telefonu zastihnete určitě.

Mějte se moc hezky, přeju zdraví a pevné nervy!

Vendula Bílková

 

Týden 16.3 - 20.3.

Napsat vypravování - co nejlepšího jsem zažil/a (nebo bych chtěl/a) zažít o jarních prázdninách- lze si vymyslet, fantazii se meze rozhodně nekladou

(děti by měly mít školní e-mail, bylo by určitě dobré, kdyby požadované úkoly posílaly samy)

  • Číst si knížku, články v časopisech
  • Kdo má mít referát na přečtenou knížku, pošlete mi ho vypracovaný (viz požadavky, které máte u sebe) –  tento týden Láďa, Kiky, Péťa  (příští týden – Nikča, Vanesska) – můžete referát psát na PC nebo v ruce a pak mi to vyfotit a poslat e-mailem nebo přes WhatsApp

Češtinu lze procvičovat online:

umimecesky.cz

mojecestina.cz

Možnost sledovat pořad UčíTelka na ČT2

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies