
Exkurze do závodů ŠKODA Mladá Boleslav
23.5.2017 se někteří žáci pátého, šestého a osmého ročníku vydali do závodů automobilky ŠKODA v Mladé Boleslavi. Navštívili jsme nejenom muzeum, kde jsme viděli všechny modely aut od začátku výroby, ale byli jsme i přímo ve výrobních halách a viděli, jak postupně probíhá kompletace celého auta. ŠKODA AUTO a.s. je největší český výrobce automobilů. Sídlo společnosti je v Mladé Boleslavi, v rámci ČR má dva další výrobní závody v Kvasinách a ve Vrchlabí. Celkem pracuje ve „Škodovce“ 40 000 zaměstnanců a ročně se prodá více jak jedem milion aut do celého světa. Historie společnosti Škoda začíná 17. prosince 1895, kdy dva cyklisté - mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement založili malý podnik Laurin & Klement na výrobu jízdních kol. Podnik založili poté, co se Václavu Klementovi rozbilo nové kolo Germania, na reklamační dopis psaný česky přišla reakce ústeckého zastupitele německého výrobce Seidel & Naumann s poznámkou, ať pisatel, pokud něco chce, použije příště srozumitelný jazyk. Nespokojen s odpovědí se Klement rozhodl založit vlastní firmu, kterou otevřel společně s Václavem Laurinem v Mladé Boleslavi. V roce 1899 začíná továrna Laurin & Klement vyrábět i motocykly Slavia. Stala se tak první motocyklovou továrnou v Rakousko-Uhersku i Německu. V roce 1905 se začíná vyrábět první model automobilu: Voiturette A; okamžitě se stává prodejním trhákem. Komerční úspěch působí, že se v roce 1907 automobilka mění na akciovou společnost. Za první světové války je podnik součástí válečné výroby. Po válce se společnost nadále rozvíjí, kromě osobních vozidel vyrábí i nákladní, ale také např. letecké motory. S cílem podporovat další rozvoj (a překonat problémy následující rozsáhlý požár roku 1924) společnost hledá silného partnera. V roce 1925 pak dochází ke spojení se strojírenským koncernem Škoda. To znamená postupný zánik značky Laurin & Klement, u nově vyvíjených typů se už přechází na jméno a znak Škoda. Spojení Škody s koncernem VW se uskutečnilo 16. dubna 1991, kdy Volkswagenu připadl podíl 30% společnosti. Škoda se poté stala čtvrtou značkou koncernu (vedle značek VW, Audi a Seat), když Volkswagen zvýšil svůj akciový podíl, nejprve 19. prosince 1994 na 60,3%, a poté 11. prosince 1995 na 70%. 30. května 2000 už Volkswagen vlastnil 100 % podíl Škody Auto. V současnosti ŠKODA AUTO a.s. vyrábí 7 modelových řad:Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, Superb, Yeti a Codiaq. Exkurze se vydařila a všem žákům se velice líbila. Děkuji Mgr. Petru Pohnanovi, Pavle Jakubcové a Bc. Nikole Morové za pomoc při této exkurzi.
Mgr. Eliška Indrová
Fotogalerie






