Hlavní rozcestí

Školní poradenské pracoviště

Romana Bláhová 30.12.2019

ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ ZŠ T. ŠOBRA, PÍSEK

 

Personální zajištění ŠPP: školní psycholog (Jakub Švec)

                                             školní speciální pedagog (Aneta Jahelková)

                                            školní sociální pedagog (Ivana Veselá)

                                           

Spolupráce se subjekty školy: s výchovným poradcem (Lucie Samcová)

                                                   se školním metodikem prevence (Ivana Veselá)

                                                   s třídními učiteli

 

 Spolupráce se subjekty mimo školu: s pedagogicko-psychologickými poradnami

                                                               se speciálněpedagogickými centry

 

Konzultační hodiny ve školním roce 2019/20:

Školní psycholog: dle přítomnosti ve škole a po telefonické domluvě

Školní speciální pedagog: vždy podle daného rozpisu přítomnosti ve škole

Školní sociální pedagog: trvale ve škole, schůzky dle potřeby, individuální práce se žáky

                                         formou doučování: úterý 12:45 – 14:30

                                                                        čtvrtek 12:45 – 14:30

 

Konkrétní pracovní náplň jednotlivých funkcí:

Školní psycholog (Jakub Švec) provádí diagnostiku třídních kolektivů, uskutečňuje vztahovou prevenci ve vybraných třídách, pomáhá pedagogům při tvorbě obsahu a rozboru třídnických hodin, ale také poskytuje pomoc při řešení konfliktních interakcí mezi jedincem a třídním kolektivem.

Školní speciální pedagog (Aneta Jahelková) pomáhá s vytvoření individuálních vzdělávacích plánů a plánů podpory, věnuje se prevenci rizikového chování a sociálně patologických jevů, poskytuje speciálně pedagogickou péči těm žákům, kteří ji mají doporučenu pedagogicko-psychologickou poradnou.

Školní sociální pedagog (Ivana Veselá) pracuje se žáky se specifickými poruchami učení, se slabými žáky a těmi, kteří jsou ohroženi školním neúspěchem, věnuje se žákům z odlišného sociokulturního prostředí, komunikuje s rodiči těchto žáků a poskytuje pomoc při adaptaci na změny a při usnadňování socializace.

Přehled služeb ŠPP:

  • Prevence školní neúspěšnosti
  • Primární prevence sociálně patologických jevů a rizikového chování
  • Podpora při integraci, inkluzi a při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním)
  • Péče o vzdělávání nadaných žáků
  • Průběžná i dlouhodobá péče o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi
  • Kariérové poradenství (informační a poradenská podpora při volbě vzdělávací dráhy a pozdějšího profesního uplatnění)
  • Podpora třídním učitelům (při práci s třídním kolektivem, při tvorbě IVP či podpůrných opatření)
  • Poradenské služby pro zákonné zástupce (zajištění užší spolupráce rodiny a školy)
  • Vedení dokumentace

Druhy poradenství v ŠPP:

  • Pedagogicko-psychologické poradenství
  • Výchovné poradenství
  • Speciálněpedagogické poradenství
  • Sociálněpedagogické poradenství
  • Kariérní poradenství

Náplň činností:

Pro (pedagogické) pracovníky školy

  • Individuální konzultace, poradenství, supervize v těžkých (výchovných, komunikačních, kázeňských, apod.) situacích
  • Krizová intervence, prevence vyhoření
  • Koučování, mentoring (např. zaměřené na výuku, tvorbu individuálních plánů, apod.)
  • Diagnostika a depistáž (vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, shromažďování údajů o žácích) a další práce s nimi
  • Podpora při řešení výchovných a kázeňských problémů
  • Metodická a koordinační činnost (např. průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením, kooperace se školskými poradenskými zařízeními a dalšími institucemi, metodická činnost pro pedagogické pracovníky školy, koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga, apod.)
  • Intervence do tříd (např. při podezření na šikanu)
  • Kurzy pro sbor (osobnostní a sociální výchova, průřezová témata, zážitková pedagogika, činnostní učení, apod.)
  • Supervizní skupiny (společné sdílení inspirací, reflexe své práce)
  • Společné vedení (učitel a školní psycholog) třídnických hodin a preventivních programů
  • Mediace konfliktů
  • Případné vedení porad a workshopů
  • Zprostředkování potřebných kontaktů – na poradenské pracovníky (např. z pedagogicko-psychologické poradny, speciálního pedagogického centra, apod.)

 

Pro žáky školy

  • Individuální konzultace se žáky (např. prevence školní neúspěšnosti a školní fobie, spolupráce při řešení výchovných a kázeňských problémů, uzavírání „smluv“ o chování, apod.)
  • Krizová intervence (např. pro vyčleněné ž.)
  • Péče o nadané žáky
  • Péče a podpora integrovaných žáků (nejen) se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Doučování žáků s SPU, pomoc slabým žákům
  • Stanovení individuálních plánů podpory žáků v rámci školy i mimo ni (druh, rozsah, frekvenci, trvání intervenčních činností, apod.)
  • Individuální práce se žáky s ohledem na konkrétní zdravotní postižení
  • Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu pro integrované žáky s vývojovými poruchami učení
  • Práce s žáky s poruchami chování
  • Diagnostika třídních kolektivů (sociometrické dotazníky, dotazníky věnované šikaně, třídní a školní klima, apod.)
  • Prevence rizikového chování a sociálně patologických jevů
  • Podpora a pomoc při utváření zdravého životního stylu (s důrazem na zájmovou orientaci)
  • Pomoc při řešení konfliktních interakcí mezi jedincem a třídním kolektivem
  • Práce s ohroženými či sociálně znevýhodněnými dětmi
  • Intervence do tříd (spolu s třídním učitelem – třídnické hodiny, preventivní programy, apod.)
  • Výběrové semináře (na témata osobnostní a sociální výchovy)
  • Usnadňování socializace a poskytování pomoci v adaptaci na změny (např. při nástupu do školy, při jakýchkoliv změnách týkajících se školní docházky a při výukových či rodinných změnách, apod.)

 

Pro rodiče

  • Individuální konzultace se žáky (řešení výchovných a kázeňských problémů, prevence školní neúspěšnosti a školní fobie, uzavírání „smluv“ o chování, apod.)
  • Krizová intervence (např. pro vyčleněné žáky)
  • Komunikace s rodiči při jakýchkoliv problémech / potřebách vůči škole
  • Péče o nadané žáky
  • Podpora při integraci žáků
  • Diagnostika třídních kolektivů (sociometrické dotazníky, dotazníky věnované šikaně, třídní a školní klima, apod.)
  • Prevence rizikového chování a sociálně patologických jevů
  • Intervence do tříd (spolu s třídním učitelem – třídnické hodiny, preventivní programy, apod.)
  • Výběrové semináře (na témata osobnostní a sociální výchovy)
  • Zprostředkování potřebných kontaktů – na poradenské pracovníky (např. z pedagogicko-psychologické poradny, speciálního pedagogického centra, apod.)

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies