Školní poradenské pracoviště
ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ ZŠ T. ŠOBRA, PÍSEK
Personální zajištění ŠPP: školní psycholog (Jakub Švec)
školní speciální pedagog (Aneta Jahelková)
školní sociální pedagog (Ivana Veselá)
Spolupráce se subjekty školy: s výchovným poradcem (Lucie Samcová)
se školním metodikem prevence (Ivana Veselá)
s třídními učiteli
Spolupráce se subjekty mimo školu: s pedagogicko-psychologickými poradnami
se speciálněpedagogickými centry
Konzultační hodiny ve školním roce 2019/20:
Školní psycholog: dle přítomnosti ve škole a po telefonické domluvě
Školní speciální pedagog: vždy podle daného rozpisu přítomnosti ve škole
Školní sociální pedagog: trvale ve škole, schůzky dle potřeby, individuální práce se žáky
formou doučování: úterý 12:45 – 14:30
čtvrtek 12:45 – 14:30
Konkrétní pracovní náplň jednotlivých funkcí:
Školní psycholog (Jakub Švec) provádí diagnostiku třídních kolektivů, uskutečňuje vztahovou prevenci ve vybraných třídách, pomáhá pedagogům při tvorbě obsahu a rozboru třídnických hodin, ale také poskytuje pomoc při řešení konfliktních interakcí mezi jedincem a třídním kolektivem.
Školní speciální pedagog (Aneta Jahelková) pomáhá s vytvoření individuálních vzdělávacích plánů a plánů podpory, věnuje se prevenci rizikového chování a sociálně patologických jevů, poskytuje speciálně pedagogickou péči těm žákům, kteří ji mají doporučenu pedagogicko-psychologickou poradnou.
Školní sociální pedagog (Ivana Veselá) pracuje se žáky se specifickými poruchami učení, se slabými žáky a těmi, kteří jsou ohroženi školním neúspěchem, věnuje se žákům z odlišného sociokulturního prostředí, komunikuje s rodiči těchto žáků a poskytuje pomoc při adaptaci na změny a při usnadňování socializace.
Přehled služeb ŠPP:
- Prevence školní neúspěšnosti
- Primární prevence sociálně patologických jevů a rizikového chování
- Podpora při integraci, inkluzi a při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním)
- Péče o vzdělávání nadaných žáků
- Průběžná i dlouhodobá péče o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi
- Kariérové poradenství (informační a poradenská podpora při volbě vzdělávací dráhy a pozdějšího profesního uplatnění)
- Podpora třídním učitelům (při práci s třídním kolektivem, při tvorbě IVP či podpůrných opatření)
- Poradenské služby pro zákonné zástupce (zajištění užší spolupráce rodiny a školy)
- Vedení dokumentace
Druhy poradenství v ŠPP:
- Pedagogicko-psychologické poradenství
- Výchovné poradenství
- Speciálněpedagogické poradenství
- Sociálněpedagogické poradenství
- Kariérní poradenství
Náplň činností:
Pro (pedagogické) pracovníky školy
- Individuální konzultace, poradenství, supervize v těžkých (výchovných, komunikačních, kázeňských, apod.) situacích
- Krizová intervence, prevence vyhoření
- Koučování, mentoring (např. zaměřené na výuku, tvorbu individuálních plánů, apod.)
- Diagnostika a depistáž (vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, shromažďování údajů o žácích) a další práce s nimi
- Podpora při řešení výchovných a kázeňských problémů
- Metodická a koordinační činnost (např. průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením, kooperace se školskými poradenskými zařízeními a dalšími institucemi, metodická činnost pro pedagogické pracovníky školy, koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga, apod.)
- Intervence do tříd (např. při podezření na šikanu)
- Kurzy pro sbor (osobnostní a sociální výchova, průřezová témata, zážitková pedagogika, činnostní učení, apod.)
- Supervizní skupiny (společné sdílení inspirací, reflexe své práce)
- Společné vedení (učitel a školní psycholog) třídnických hodin a preventivních programů
- Mediace konfliktů
- Případné vedení porad a workshopů
- Zprostředkování potřebných kontaktů – na poradenské pracovníky (např. z pedagogicko-psychologické poradny, speciálního pedagogického centra, apod.)
Pro žáky školy
- Individuální konzultace se žáky (např. prevence školní neúspěšnosti a školní fobie, spolupráce při řešení výchovných a kázeňských problémů, uzavírání „smluv“ o chování, apod.)
- Krizová intervence (např. pro vyčleněné ž.)
- Péče o nadané žáky
- Péče a podpora integrovaných žáků (nejen) se speciálními vzdělávacími potřebami
- Doučování žáků s SPU, pomoc slabým žákům
- Stanovení individuálních plánů podpory žáků v rámci školy i mimo ni (druh, rozsah, frekvenci, trvání intervenčních činností, apod.)
- Individuální práce se žáky s ohledem na konkrétní zdravotní postižení
- Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu pro integrované žáky s vývojovými poruchami učení
- Práce s žáky s poruchami chování
- Diagnostika třídních kolektivů (sociometrické dotazníky, dotazníky věnované šikaně, třídní a školní klima, apod.)
- Prevence rizikového chování a sociálně patologických jevů
- Podpora a pomoc při utváření zdravého životního stylu (s důrazem na zájmovou orientaci)
- Pomoc při řešení konfliktních interakcí mezi jedincem a třídním kolektivem
- Práce s ohroženými či sociálně znevýhodněnými dětmi
- Intervence do tříd (spolu s třídním učitelem – třídnické hodiny, preventivní programy, apod.)
- Výběrové semináře (na témata osobnostní a sociální výchovy)
- Usnadňování socializace a poskytování pomoci v adaptaci na změny (např. při nástupu do školy, při jakýchkoliv změnách týkajících se školní docházky a při výukových či rodinných změnách, apod.)
Pro rodiče
- Individuální konzultace se žáky (řešení výchovných a kázeňských problémů, prevence školní neúspěšnosti a školní fobie, uzavírání „smluv“ o chování, apod.)
- Krizová intervence (např. pro vyčleněné žáky)
- Komunikace s rodiči při jakýchkoliv problémech / potřebách vůči škole
- Péče o nadané žáky
- Podpora při integraci žáků
- Diagnostika třídních kolektivů (sociometrické dotazníky, dotazníky věnované šikaně, třídní a školní klima, apod.)
- Prevence rizikového chování a sociálně patologických jevů
- Intervence do tříd (spolu s třídním učitelem – třídnické hodiny, preventivní programy, apod.)
- Výběrové semináře (na témata osobnostní a sociální výchovy)
- Zprostředkování potřebných kontaktů – na poradenské pracovníky (např. z pedagogicko-psychologické poradny, speciálního pedagogického centra, apod.)