Hlavní rozcestí

Ukázkové hodiny párové výuky na ZŠ Tomáše Šobra

Romana Bláhová 5.12.2016

 

 Ve středu 30.11. 2016 se na naší škole uskutečnily ukázkové (otevřené) hodiny párové výuky.

Akci jsme pořádali v rámci diskusní skupiny MAP SO ORP Písek ve spolupráci se Svazkem obcí regionu Písecko, MAS Brána Písecka a MAS Vodňanská ryba. Pozváni byli především vedoucí pracovníci škol Písku a okolí, z nichž se zúčastnili zástupci ZŠ a MŠ Záhoří, ZŠ a MŠ Albrechtice nad Vltavou, ZŠ Protivín, ZŠ a MŠ Kluky, ZŠ a MŠ Čížová, ZŠ a MŠ Mirovice, ZŠ a MŠ Orlík nad Vltavou, ZŠ Cesta Písek, ZŠ a MŠ E. Beneše Písek a přišly i paní vedoucí školského odboru Ing. Marie Cibulková a starostka Písku Mgr. Eva Vanžurová.

 

Ukazovali jsme ostatním školám, kam jsme se v teorii a praktikování párové výuky za více než rok dostali. Počátky párové výuky na ZŠ T. Šobra sahají do srpna 2015 a jsou spojené se vstupem školy do projektu Pomáháme školám k úspěchu. Jako nová modelová škola tohoto projektu jsme jednak mohli čerpat prostředky na zřízení pozic párových učitelů, jednak jsme se učili od zkušenějších, v projektu „služebně“ starších partnerů. K rozjezdu této aktivity přispěl také projekt Kolegiální podpora formou párové výuky, který iniciovala ZŠ Kunratice za využití grantu od České bankovní asociace.

 

Párová (nebo také tandemová) výuka je metoda, jejímž cílem je co nejvíce zlepšit výsledky každého žáka tím, že s třídou pracují dva pedagogové. Ideální situace nastává, pokud jsou tito pedagogové stabilní dvojice stejně odborně zdatných učitelů, kteří spolupracují při přípravě hodiny, při její realizaci a následně spolu výuku rozebírají a hodnotí. Párová výuka ale může mít i podobu spolupráce kantora a asistenta pedagoga, může jít i o jednorázovou akci dvou kantorů v jedné třídě např. při realizaci náročnější látky. Hlavní přínos metody spočívá v intenzivnějším působení na žáky a možnosti diferencovat výuku podle potřeb žáků. Lapidárně řečeno – více (kantorských) očí víc vidí a více hlav víc ví. Párová výuka je ale novým podnětem i pro učitele samotné, umožňuje jim pracovat jinak, učit se od sebe navzájem a prohlubuje kolegiální důvěru.

 

Realizace výuky ve dvou v jedné třídě narážela v minulosti u nás (ve světě je běžná – Anglie, Švédsko) na nedostatek financí a také nechuť některých učitelů k novým metodám obecně a k zasahování cizího elementu do „jeho“ hodin zvláště. První námitka dnes už neplatí – párovou výuku lze financovat z grantů, tzv. šablon OP VVV anebo z příspěvků rodičovských organizací (činí tak rodičovský spolek Patron při ZŠ Kunratice). Tím padá postupně i námitka druhá a pedagogové ztrácí ostych. ZŠ T. Šobra chce všem zájemcům v začátcích  pomoci tak, jako nám bylo kdysi pomoženo.

 

Program celého dne, 30.11. 2016, začal v 9.00 hod. uvítáním hostů ředitelem  Mgr. Jaroslavem Volfem. Po krátké prohlídce školy si v prostoru pobočky Městské knihovny Písek vzala slovo Mgr. Květa Krüger, pedagogická konzultantka, se vstupní prezentací na téma Cíle párové výuky a nezbytné kroky v jejím zavádění na škole. Následovalo krátké občerstvení ve sborovně, které nachystali naši žáci ve cvičné kuchyňce, a už se šlo přímo do hodin. První dvě ukázkové hodiny, hodiny matematiky, měly společného jmenovatele i v používání metody prof. Hejného. Do svých hodin jednu polovinu hostů pozvaly Mgr. Miloslava Kučerová s Mgr. Veronikou Koblihovou (třída I.A) a druhou polovinu Mgr. Bc. Ivana Veselá s Mgr. Marií Žákovou (II.A). Druhý blok směřoval k výuce českého jazyka. Hodiny češtiny si připravily Mgr. Kateřina Kloudová s Mgr. Helenou Šimurdovou (III.B) a Mgr. Romana Bláhová s Mgr. Květou Krüger.

 

Ke každé realizované hodině byla připravena anotace a vzorová příprava, které si spolu s dalšími materiály návštěvníci odnesli. A víme, že si odnesli i spoustu zážitků, poznatků a dobrých pocitů. Víme to proto, že po skončení ukázkových hodin proběhlo ještě ve sborovně školy sdílení všech zúčastněných. Zde byly zodpovězeny konkrétní dotazy a dovysvětleny situace, jichž byli všichni svědky ve třídách.  Neformální debata pokračovala i na obědě, kterým program končil.

 

Ukázkové hodiny párové výuky nebyly přehlídkou (naší) dokonalosti, ale spíš nikdy nekončícího procesu hledání. Hledáme cesty ke stále lepší a efektivnější pedagogické práci. Žádná metoda nefunguje vždy, každému a všude. Párová výuka není všelék. Pokud ale najdeme sílu a odvahu dávkovat po lžičkách moderní a aktivizační metody v našich školách, budou jistě zdravější.

 

Pokud se chcete dozvědět více o párové výuce, navštivte stránky školy http://www.zstsobra.cz/ nebo projektu Pomáháme školám k úspěchu http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies